God valt mij een beetje tegen…

Ik wilde er jaren niet aan toe geven, want: “God is awesome. Hij maakt mijn leven alleen maar mooier.” Maar ergens diep in mij, knaagt iets. Heel klein, maar groot genoeg om soms met tranen naar de hemel te kijken. ‘Waarom Papa…’ fluister ik dan. Ik fluister, omdat niemand het mag horen. De volgende ochtend is namelijk alles weer goed. Want God is awesome. En Hij maakt mijn leven alleen maar mooier.

In klas 4 kreeg ik te horen dat ik chronisch vermoeid zou zijn. Het kwam niet compleet onverwachts, want ja, je gaat niet voor niets naar de dokter. Maar het was wel van grote invloed. Sporten en werken moest ik opgeven. Verjaardagsfeestjes werden te laat voor mij en mijn droom van een leven als agente plofte weg door een papieren documentje van de dokter. 
Ik heb het nooit erg gevonden. God was namelijk het belangrijkste voor mij. En Hij maakt mijn leven alleen maar mooier. Dus het werd een theologische studie.

Ik heb geschreeuwd naar de hemel: Waarom God? Dit is toch niet handig?

Tijdens deze studie kreeg ik te maken met gebedsgenezing. Ik ben de straat op gegaan om te bidden voor mensen met pijn. En ik geloofde stellig dat God iedereen genas. Toen werd er ook voor mij gebeden. Meerdere keren. Maar nog steeds… Nog steeds was ik na een nacht van ‘maar’ 7 uur kapot en deed ik een week lang middagdutjes. God genas mij niet.
Ik heb het nooit erg gevonden. God was namelijk het belangrijkste voor mij. En Hij maakt mijn leven alleen maar mooier. Hij heeft hier een plan mee.

Maar nu knaagt er toch nog iets. Altijd heb ik mijn vragen en de pijn diep weg geborgen. Want vragen en pijn zijn een teken van een zwak geloof. Herkenbaar?

God zullen we nooit helemaal begrijpen. Misschien achteraf. Misschien ook niet.

Mogen we niet teleurgesteld zijn? Staat er ergens in het Bijbelboek ‘Zelfbedachteregels 3:14’ dat we altijd blij moeten zijn met wat God doet? In Anne 1:1 staat dit in ieder geval wel. Als titel zelfs. Maar wat een onzin. Wij zijn mensen. God is God. God doet dingen die wij niet begrijpen. Wij leven in een wereld die wij niet begrijpen. Het is logisch dat ik baal. Logisch dat ik soms kan huilen als ik om 3 uur ’s middags snurkend neer plof op de bank. Want ik weet echt niet wat God hier mee wil. Inmiddels heb ik het niet alleen gefluisterd. Ik heb geschreeuwd naar de hemel. Ik ben namelijk zoveel meer productiever voor Gods koninkrijk zonder vermoeidheid. Waarom God? Dit is toch niet handig?

Ik heb geen antwoorden. En dat is prima. Laten we het onszelf niet kwalijk nemen als we vragen hebben. God zullen we namelijk nooit helemaal begrijpen. Misschien achteraf. Misschien ook niet. Ik blijf soms schreeuwen. En soms fluisteren. Want één ding weet ik wel. God hoort alles. En Hij wiegt mij in slaap. Hij draagt mij als ik niet meer wakker kan blijven. Hij dipt mijn tranen weg met gouden zakdoekjes. En Hij maakt mijn leven alleen maar mooier.

Ik weet niet hoe.

Maar Hij vast wel.

Advertenties

3 gedachtes over “God valt mij een beetje tegen…

  1. Heftig. Herkenbaar op veel punten.

    Iedereen heeft vragen, dat is heel normaal. Twijfel die daaruit voortkomt kun je zien als een beproeving. Dat overkomt iedereen wel eens. Pijn mag je delen met naasten, en ook met God. Vragen en pijn zie ik niet als teken van een zwak geloof, ze kunnen je geloof zelfs sterker maken.

    Het lijden van de rechtvaardige is een erg moeilijk thema vind ik (zie het Bijbelboek Job). God is voor ons mensen te groot om te kunnen bevatten, soms is dat frustrerend. Het feit dat je vragen, en geen antwoorden hebt, is dat prima? Ik twijfel 🙂 . Feit is wel dat je er niks aan kunt veranderen.

    Extragratis tips! Probeer eens een nacht van 8 uur, en dan een week lang volhouden. Misschien scheelt het wat (of misschien heb je dat al lang geprobeerd…). Als ik even op wil laden overdag luister ik soms K-Love; http://www.klove.com.

    Like

  2. Hoi Matthijs! Thanks voor je reactie! Het blijft inderdaad moeilijk. Gelukkig mogen we weten dat Jezus ook heeft geleden en ons in alles begrijpt. En een nacht van 8 uur maak ik eigenlijk altijd hoor 😉 Anders hou ik het echt niet vol! Thanks voor je meeleven 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s