Het leven als een nieuwe schepping

Ben ik echt een nieuwe schepping?
Geloven is voor mij heel anders geweest dan dat het nu is. Hoewel ik echt voor Jezus had gekozen, was het vooral een leven van regeltjes. Geloven was voor mij bepaalde dingen wél doen, en andere dingen totaal niet. Zo probeerde ik elke avond stille tijd te houden en vooral nooit te vloeken. Zondag was een heilige dag en stelen deed ik echt nooit. Jup, dát was christenzijn. Maar ik ben erachter gekomen dat christenzijn veel meer is. Meer dan regels. Het geloven in Jezus gaat namelijk over mij persoonlijk. Als ik Jezus als Verlosser aanneem, is dat een levensverandering voor mij. Het staat zo mooi in 2 Korinthe 5.

“Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover toevertrouwd.”

Het leven als ‘nieuwe schepping’ wordt steeds weer benadrukt. Christenen ontdekken dat ze vanuit Gods Geest kunnen gaan leven. Je ziet dit bijvoorbeeld in meer gebedsgenezing en minder regeltjes. Toch hoor ik ook overal de vraag: ‘Waarom merk ik niks van mijn nieuwe schepping?’ We zondigen namelijk nog steeds en echt heilig zijn we niet. Hoe kan je er van overtuigd zijn dat je een nieuwe schepping bent? Of met andere woorden: Hoe weet je dat je bekeerd bent?

Geloven is genoeg
Jan Willen van Dijk schreef in zijn boek: ‘De kracht van geloven is dat het jouw werkelijkheid verandert.’ Ook als je Paulus’ brieven leest, heeft het alles te maken met geloven. Als jij gelooft dat Jezus je verlosser is, dan verandert jouw werkelijkheid. In 2 Korinthe staat er dat je één moet zijn met Jezus en je leest daar ook dat Paulus er vanuit gaat, dat we dit zijn. Aan het begin van 1 Korinthe 1 doet hij de oproep om één te zijn met Christus. En aan het eind van dit hoofdstuk staat het er al in volle zekerheid. ‘Door Hem bent u één met Jezus Christus.’ Een nieuwe schepping zijn is dus geen streven voor christenen. Wij zijn het nu al! Het is onze identiteit waar we zeker van mogen zijn.

Vooruit kijken
Ik denk dat we ons naar onze gedachten gaan gedragen. Als wij letten op alles wat we verkeerd doen, zien we onszelf als zondige natuur en gaan we ons daar ook naar gedragen. Maar dit kan ook andersom! En dat zouden we wat meer moeten doen. Zie jezelf als nieuwe schepping, als heilige, als kind van God. Sinds ik dit doe, zie ik deze nieuwe schepping in mij terug. Zie ik hoe Gods Geest mij moed geeft. Zie ik het als Jezus’ liefde zo overweldigend is dat ik begin te stralen en zie ik het, als de zonde niet wint van mij.

Focus op God
Wat ook helpt om je nieuwe schepping te zien, is kijken naar God. Hij is de Persoon die jou tot een nieuwe schepping maakt. En dit hangt niet af van hoe jij je gedraagt. Hij verandert jouw identiteit, wat je ook over jezelf denkt. Laat dit een hoop zijn in je leven. Als je dit voor ogen houdt, zal je Gods werk steeds meer gaan zien. Dan wordt Jezus je drijfveer bij alles wat je doet. Zoals het staat in 2 Korinthe 5:14 ‘Wat ons drijft is de liefde van Christus.’ Zijn liefde verandert ons leven, ons hart en onze identiteit.

“Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men een nieuwe schepping is.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s