De kracht van anders bidden

Stel dat je je moeder zou behandelen zoals je met God om gaat. Zou toch redelijk brutaal zijn of niet? Het enige moment dat je haar spreekt is vlak voor het eten. Je bedankt haar voor de maaltijd en vraagt gelijk of ze niet boos wil zijn over je ongehoorzaamheid. Ohja, je zegt ook maar gelijk dat je van haar houdt en dat je blij bent met haar. Tijdens de maaltijd blijft het behoorlijk stil en ben je meer bezig met andere contacten. Om de stilte van de hele avond te verbreken zeg je ’s avonds nog welterusten. Wat zou je moeder blij zijn!!

Dit was mijn gebedsleven van een aantal jaar geleden. En ik was er nog trots op ook. Ik zei namelijk ’s ochtends ook nog een keer ‘Goedemorgen!’. Zo goed van mij. God zou er echt gelukkig mee zijn, dacht ik.
Geen idee of God er gelukkig mee was. Wat ik wel weet is dat ik niet trots op mezelf hoefde te zijn. En dat ik heel wat miste. Bidden wordt veel gezien als een formeel praatje. Bij kinderen noemen we het vaak ‘praten met God’. Maar we doen het op een hele andere manier dan dat we praten met geliefden om ons heen. ‘Ja,’ zeg je dan, ‘dat moet ook want God is God. Je moet veel eerbiediger zijn.’ Maar is het echt eerbiediger? Is het niet gewoon brutaler? We betrekken God bij onze moeilijke situaties en op onze vaste momenten waarop we ff danken. Maar we vergeten God bij de kleine dingen. We vergeten God bij ons dagelijks leven. We vergeten God tussen het eten door. We vergeten God. We vergeten te bidden.

God is een Vader voor ons. Hij wil contact met ons. Hij houdt van ons. Hij geeft ons een leven om van te genieten en om voor Hem te werken. Maar betrekken wij Hem ook bij alles in dat leven? Ik denk dat wij anders moeten gaan bidden. En dan bedoel ik niet bidden met je ogen gesloten en je handen gevouwen. Dan bedoel ik bidden als praten met God. Zoals een kind. Ook niet even tussendoor maar gewoon tijdens je dagelijks ding.

Het gebed heeft meer kracht dan wij denken. God hoort ons namelijk echt. En God kan ons ook echt vérhoren! In het Nieuwe Testament staat zo vaak de oproep om te blijven bidden. God wist dat we het moeilijk zouden vinden om zonder een tastbare Jezus te leven. Daarom staat die oproep zo vaak in de Bijbel. Bidden is in contact staan met Hem. Bidden maakt God tastbaar. God staat niet ver van ons af. Hij wil met ons meeleven in al onze situaties.

Laat bidden meer zijn dan een praatje. Laat het een levensstijl zijn. Deel alles met Hem. Want ik geloof dat we door anders te bidden, en echt te geloven in de kracht van gebed, veranderingen gaan zien.

Liefs,
Anne

Soli Deo Gloria

Advertenties

2 gedachtes over “De kracht van anders bidden

  1. In het NT wordt meerdere malen opgeroepen om onophoudelijk te bidden. In de praktijk is dat niet te doen denk ik, maar de achterliggende gedachte is duidelijk. Vaker stilstaan bij (of met) God is niet verkeerd. Mooi artikel!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s