Gods intimiteit

Wat gebeurt er als je het water uit de zee haalt? Dan is de zee weg. Toch? Water is de zee. De zee is water. Het is niet hetzelfde maar wel één. Ik moest er wel even over na denken toen ik dit vers in Jesaja 11 las: ‘Want de kennis van de HEER vervult de aarde, zoals het water de bodem van de zee bedenkt.’ In de Engelse vertaling staat ‘…as the waters cover the sea’.

Gods droom
In Jesaja 11 gaat het over Gods droom. Er wordt geschreven over de wolf en het lam die samen zijn, en dat niemand meer kwaad doet. Het is Gods ideale beeld voor de wereld. En aangezien Hij God is, blijft het niet bij een droom maar wordt het werkelijkheid. Het is Gods doel waar hij aan werkt. God werkt ook aan het vers dat ik net noemde. God wil dat zijn kennis de aarde vervult, zoals het water de zee bedekt.
Als er in de Bijbel ‘de HEER’ staat, wordt er YHWH bedoeld. YHWH betekent ‘Ik zal er zijn’. Deze naam wordt in de Bijbel alleen gebruikt als het gaat over God die in een relatie staat met mensen. De God die van de mensen houdt. In dit vers staat dat de kennis van dié God de aarde zal vervullen. Het is Gods droom dus dat zijn liefde de aarde vervult. Dat zijn liefde net zo één wordt met de mensen op aarde zoals het water één is met de zee. Dat is Gods ideaalbeeld. Het doel waar Hij naar toe werkt.

Dichterbij
Ga eens na wat dit zegt over God! God wil intimiteit met ons. God wil heel dichtbij komen. In het Engels wordt vaak het woord ‘dwell’ gebruikt. Dat betekent wonen, verblijven. Maar ook nog wel meer. Je kunt het vergelijken met ‘abide’. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt als Jezus het heeft over de wijnstok (Johannes 15). Het is denk ik een samenhang van deze drie woorden: connectie, afhankelijkheid en blijven. Als Johannes schrijft dat het Woord mens is geworden en bij ons heeft gewoond, vol goedheid en waarheid, gebruikt hij ook het woord ‘dwell’. God kwam naar ons toe door zijn Zoon te sturen. Hij kwam heel dichtbij ons. Tussen ons. Om connectie te krijgen. Eerst woonde (‘dwell’) God in de tempel. Maar door het ongeloof van de mensen was de tempel niet genoeg. God moest nóg dichterbij komen. Hij wilde dichterbij komen. Hij wilde ons helemaal vervullen met zijn liefde. En dankzij die liefde zijn wij de tempels geworden. Zijn geest kwam in ons wonen. In Efeze 3:17 gebruikt Paulus ook het woord ‘dwell’. Hij wenst de gelovigen toe dat door ons geloof Christus in ons hart kan wonen, zodat we geworteld en gegrondvest blijven in de liefde. En dat zegt ook wat over de intimiteit met God. Jezus kwam al heel dichtbij door tussen de mensen te leven. Maar Hij hield ook van ons. En met Zijn Geest komt die liefde nu nog dichterbij. God wil geworteld en gegrondvest zijn in ons leven.

Dichterbij jou
Geloven in God is meer dan houden aan tradities. Geloven in God gaat om intimiteit. Dichtbij God leven. God wil dat zijn liefde ons helemaal zal vervullen. Dat ons hart vol is van Hem. Geef je daar aan over. Dat kan heel eng zijn want het wordt heel persoonlijk. Maar bij God is dat niet meer eng. God is namelijk liefde. God ziet dat wij het hebben verpest maar juist daarom komt Hij ons vervullen met al zijn liefde. Ik wil je uitdagen om God toe te laten in je hart. Meer dan alleen je verstand. God is YHWH. God is een God van connecties met mensen. Hij wil leven in jouw leven. Het is zijn droom.

Denk nog eens aan dat water en de zee. Zoals het water de zee bedekt, wil God de aarde vervullen. Wil God jou vervullen. Sta daar voor open. Klamp je niet vast aan regeltjes want het is Gods grootste droom dat Hij echt dichtbij jou leeft. Het is Gods droom dat Hij jou vervult.

“Don’t you know that you yourselves are God’s temple and that God’s Spirit dwells in your midst?” 1 Corinthians 3:16

Liefs,
Anne

Soli Deo Gloria

Advertenties

2 gedachtes over “Gods intimiteit

  1. Lieve, knappe Anne, dit vind ik een heel mooi en knap stuk.
    Echter, …in het midden stuk schrijf je over;…door ongeloof van de mensen….genoeg! En over;…Jezus kwam….bij de mensen!
    Bij deze 2 zinnen geef je voorrang aan gevoelens aan God geven, terwijl Jezus Offer aan het kruis pas een einde maakte aan de tempeldienst, en wij daarom pas dichtbij God mogen komen, als Zijn kinderen.
    Dit lijkt een kleinigheid, maar is wel het hart van het evangelie.
    Is onze rijke troost in leven en in sterven.
    Heerlijk, dat God dit bedacht heeft, wat in geen mensen hart is opgeklommen.
    Here God, duizendmaal dank voor wat Uw Zoon voor ons heeft gedaan.
    Lieve groet en aanmoediging van pap

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s