Geestelijke groei buiten je bootje

Groei in je geloof

De paar keer dat ik op de markt heb gestaan met een Bijbel, bloemen of een gitaar om Jezus’ liefde te verspreiden, was geweldig. Je krijgt er zo veel energie van en ik kan na afloop niet meer stoppen met glimlachen. Er gebeurt iets prachtigs met je eigen geloof zodra je anderen in aanraking brengt met Hem. Ook als je niets van hen terugkrijgt, is Gods aanwezigheid zo enorm zichtbaar.

Ik denk dat we stappen moeten durven zetten om te groeien in ons geloof! Net even buiten je comfort zone gaan staan om te ervaren dat we het alleen in Gods kracht kunnen. Want juist als we merken dat we afhankelijk zijn van Hem, zal ons geloof sterk zijn. Daarom is het goed om stappen te blijven zetten, om dingen te doen die we misschien niet gewend zijn maar die ons wel laten zien hoe groot God is.

Hoe dan?

Dit is iets waar je levenslang mee bezig blijft. Om God te dienen hoef je niet te wachten tot je denkt dat je geestelijk genoeg bent.

Het belangrijkste is om Gods woord te blijven lezen en het toe te passen in je leven. “Elk schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven.” (2 Tim 3:16) Lees die Bijbel als een inspiratiebron waar je niet zonder kunt!! Mijn moeder is een oudere, wijze en gelovige vrouw en zij zei laatst tegen me: ‘Het is zo bijzonder dat je al je hele leven hetzelfde boek aan het lezen bent, en je er nog steeds nieuwe dingen van leert!’ Als we de bijbel blijven lezen, zullen we goed uitgerust zijn voor alles wat we doen.

Een onmisbare Persoon in het groeien in geloof is de Geest. “Ik zeg u dus: laat u leiden door de geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. (…) Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst.” (Galaten 5:16,25) Geleid door de Geest zijn wij tot dingen in staat die we zelf nooit zouden kunnen. Je wordt geleid door de Geest als je Hem toestaat om jouw leven over te nemen. Dan zal je versteld staan van Gods daden, door jou. In Galaten 5 staan ook de bekende vruchten van de Geest, het kan nooit kwaad om ze nog eens te lezen ;)!

Zorg dat je een actief gebedsleven hebt. In je gebed kan je bidden om de Geest tot verrijking van je geloof. In 1 Thessalonicenzen 5 staat dat we moeten bidden zonder ophouden. Meestal wordt daarbij een soort troost en bemoediging gegeven: ‘Altijd bidden kan natuurlijk niet, maar doe het in ieder geval zo vaak mogelijk.’  Daar ben ik het niet mee eens. Bidden kan ook minder bewust gebeuren. Als je leeft met God en vanuit je geloof zullen ook je gedachten worden beïnvloed door de Heilige Geest. Als je dan een zonnestraal of een glimlach ziet, kan je God daarvoor danken. Zo ben je continue bezig met het eren van Hem. En daar zal je geloof door groeien.

Love revolution

‘Ik ben tegen alles bestand door Hem die mij kracht geeft.’

‘Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal Hij je geven. Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.’ (Johannes 15:16+17) Hanne de Vries zingt in één van mijn lievelingsnummers ‘We are a love-revolution’ en daar geloof ik stellig in. Wat denken wij vaak in menselijke maatstaven maar laten we uit onze comfort zone stappen, vertrouwend op Gods kracht. Een schip in de haven is veilig, maar daar zijn schepen niet voor gemaakt. God roept ons naar een hoger doel.

Vaak bidden mensen voor anderen om gezondheid, geluk, geld of liefde. Mijn gebed voor jullie is dat jullie vreugde en rust mogen vinden in Gods plan met jullie. Voel je je geroepen om iets te doen wat je eigenlijk niet durft? Of wil je iets doen wat menselijk onmogelijk lijkt? Ik hoop dat je het enthousiasme mag vinden om nieuwe uitdagingen aan te gaan in het dienen van God. Dit alles in de zekerheid dat waarheen God je ook leidt, Hij van je houdt en je vast zal houden. Ook als wij buiten onze eigen comfort zone zijn, zijn we nog niet buiten de zone van Gods liefde. Buiten onze comfort zone mogen we comfort vinden in Zijn handen!

Ga je mee over het water lopen?

Opwekking 789:

U leert me lopen op het water,
de oceaan is weids en diep.
U vraagt me alles los te laten,
daar vind ik U en ik twijfel niet.
En als de golven overslaan,
dan blijf ik hopen op uw Naam.
Mijn ziel vindt rust,
want in de storm bent U dichtbij.
Ik ben van U en U van mij.

De diepste zee is vol genade.
Uw sterke hand, die houdt mij vast.
En als mijn voeten zouden falen,
dan faalt U niet, want uw trouw houdt stand.

 

Advertenties

5 gedachtes over “Geestelijke groei buiten je bootje

  1. Buiten je comfort zone, dat is altijd een uitdaging. En zo op de markt staan, je moet het maar durven, respect! 🙂

    Oh, en ik wil nog even mijn favoriete liedje van dit moment delen, Phil Wickham / Your Love Awakens Me:

    Liked by 1 persoon

  2. Ey Anne,

    Mooie blog, goed geschreven, al merk ik dat ik wel een beetje klaar ben met er is meer, het uit de boot stappen, lopen over water en nog meer in je bestemming wandelen. Het is in wezen goed, maar lijkt zo´n hype aan het worden om alles uit je geestelijk leven te halen wat erin zit. Het wordt bijna een voorwaarde om geaccepteerd te worden door God. Maar we zijn al geliefd. Onvoorwaardelijk geaccepteerd. Genoeg.

    Even een andere visie over het lopen over water en uit de boot stappen, oftewel: blijf maar eens een keertje lekker zitten. https://www.youtube.com/watch?v=ponL1jAMBng

    Like

    1. Hoi Leenard. Thanks voor je reactie. ik ben het helemaal met je (en het filmpje) eens! God accepteert ons wat wij ook doen. Maar ik merk dat ik de afgelopen jaren erg binnen mijn bootje heb geleefd. Dit was niet verkeerd maar nu ik buiten mijn zone, ín Gods zone, leef, gebeuren er veel mooiere dingen. Nu vertrouw ik meer op God alleen. En de omgeving waar ik uit kom, wens ik dat toe omdat zij dit niet vaak horen. Ik denk dat het een balans tussen beide oproepen moeten zijn. Weten dat je geaccepteerd wordt zoals je bent, maar ook op God vertrouwen als het moeilijk lijkt!
      Maar thanks voor je reactie. Het belangrijkste is denk ik dat we er goed over na denken en dat het uit een levende relatie met God komt.
      Groetjesss

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s