Hij geeft om je kleinste tranen

Het ging over het gebed van Jezus in de tuin van Getsemane, gister in de kerkdienst. Jezus was gebroken op dat moment. Kapot, als een mens. Het raakte me. Jezus weet precies wat wij voelen als we niet meer verder kunnen. Als we op de grond liggen. Als we huilen of het uitschreeuwen. Jezus weet het, en Hij herkent het.
De dominee zei dat we al onze problemen bij Hem mochten neerleggen. Ik wilde het doen maar mijn gebed stopte halverwege. Mijn probleem? Zou Jezus nou echt willen aanhoren waar ik als 17-jarige mee zit? Het is zo’n kleine, alledaagse kwestie.

Ik zag mezelf al aankomen lopen met een klein bakje tranen en een dun stapeltje gedachten. Terwijl anderen emmers meeslepen en gebukt gaan onder hun verdriet, sta ik daar. Zou God écht geven om mijn probleempjes?

“Op de derde dag was er een bruiloft in Kana, in Galilea. De moeder van Jezus was er, en ook Jezus en zijn leerlingen waren op de bruiloft uitgenodigd. Toen de wijn bijna op was, zei de moeder van Jezus tegen Hem: ‘Ze hebben geen wijn meer.’ ‘Wat wilt u van me?’ zei Jezus. ‘Mijn tijd is nog niet gekomen.’ Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: ‘Doe maar wat Hij jullie zegt, wat het ook is.’ Nu stonden daar voor het Joodse reinigingsritueel zes stenen watervaten, elk met een inhoud van twee à drie metrete (40 L). Jezus zei tegen de bedienden: ‘Vul de vaten met water.’ Ze vulden ze tot de rand. Toen zei hij: ‘Schep er nu wat uit, en breng dat naar de ceremoniemeester. Dat deden ze. En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’ Dit heeft Jezus in Kana, in Galilea, gedaan als eerste wonderteken; Hij toonde zo zijn grootheid en zijn leerlingen geloofden in Hem.”

Dit was het eerste wonder. Geen opwekking uit de dood; geen genezing, nee! Jezus maakt hier wijn zodat het feest door kan gaan. Als dat niet heel alledaags is! Jezus heeft het niet te druk voor de gewone dingen. Hij geeft om het alledaagse. Hij is geïnteresseerd in mijn leven.

“Het moge duidelijk zijn: Hij is niet begaan met het lot van de engelen, Hij is begaan met het lot van de nakomelingen van Abraham.” Laat het even op je inwerken als je ook wel eens twijfelt of God wel om jouw gebeden geeft. “Het moge duidelijk zijn: Hij is niet begaan met het lot van de engelen, Hij is begaan met het lot van de nakomelingen van Abraham. Daarom moest Hij in alles gelijk worden aan zijn broeders en zusters; alleen dan zou Hij in aangelegenheden tussen God en zijn volk een barmhartige en betrouwbare hogepriester zijn, die de verzoening bewerkt voor hun zonden.” Hij is een meevoelende en barmhartige hogepriester, bekend met onze zwakheden, want Hij is in alles verzocht. Maar hij heeft overwonnen! Lees maar wat er staat in het vers er na.

“Juist omdat Hij zelf op de proef werd gesteld en het lijden volbracht heeft, kan Hij ieder die beproefd wordt bijstaan.” (Heb. 22:16-18)

Hij heeft het lijden volbracht. Er is Iemand die ons nooit in de kou zal laten staan. De Heer zei na de dood van Mozes tegen Jozua: “Zolang je leeft, zal niemand tegen je kunnen standhouden. Zoals ik Mozes heb bijgestaan, zo zal ik ook jou bijstaan. Ik zal niet van je zijde wijken en je niet verlaten.” God is een Vader die luistert! “Kom naar Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.” zegt Jezus in Matteüs 11. Er is een God die echt om je geeft en hij wil niets liever dan naar jou luisteren. Als iets belangrijk is voor jou, is het ook belangrijk voor Hem. Of het nou een klein bakje met tranen is, of een kruiwagen, God staat voor je klaar.

“U mag uw zorgen op hem afwentelen, want u ligt Hem na aan het hart.” (1 Petrus 5:7)

Groetjes, Anne
Soli Deo Gloria

Advertenties

2 gedachtes over “Hij geeft om je kleinste tranen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s