Een getuigenis…

“In mijn bangste uur vertrouw ik op U. Op God, wiens woord ik prijs, op God vertrouw ik, angst ken ik niet, wat kan een sterveling mij aandoen?” (Psalm 56:4+5)

Ik zat aan de waterkant met een vriendin. Het was nog vroeg en hoewel de zon al op was, werd ze bedekt door een dikke wolkenlaag. Boven het water hing een lage wolk met dauwdruppels en ook het gras was nog nat. We hadden een stoel meegenomen en ik zat op een grote steen. Het was de laatste ochtend van het kamp. Een bijzonder kamp waarin Gods aanwezigheid enorm duidelijk was geweest.

We zouden die middag weer naar huis moeten, en wij waren dus wel bang. Bang om weg te gaan van Gods aanwezigheid en om alleen in ‘de grote, boze wereld’ te belanden. Daarom zongen we samen liederen. En we lazen samen uit de Bijbel. En we baden samen. We gaven ons leven opnieuw aan Hem en vroegen of Hij bij ons wilde blijven, ook als we thuis waren.

Soms weet je met je verstand dat God je nooit zal verlaten, maar ben je daar toch bang voor. Bang om alleen te zijn. Dat waren wij die ochtend ook. Maar wij leerden na ons gebed dat we daar niet bang voor hoefden te zijn. We beseften toen opeens weer de verzen uit Psalm 23: “Al gaat mijn weg door een donker dal, ik vrees geen gevaar, want u bent bij mij, uw stok en uw staf, zij geven mij moed.” Hoe wij dit opeens beseften, zal ik vertellen.

Het teken

Toen wij onze ogen openden na het bidden, kwamen de eerste zonnestralen net boven het wolkendek uit. Het leek op een plaatje dat wel eens gebruikt wordt om de hemel af te beelden. Maar dan nog veel mooier.

Ook wij moesten op dat moment denken aan de hemel, aan Gods aanwezigheid. Het water leek het enige te zijn wat ons op dat moment scheidde van het licht. We vergeleken het water met onze zonden en met de wereld. Maar toen kwam de zon nog hoger. Het kwam boven het wolkendek uit en scheen met al haar stralen over het water heen. Er ontstond een lichtstraal op het water wat in een lange lijn van de zon naar ons toe kwam…. Het was echt prachtig. Een beetje zoals dit:

lichtstraal

Het leek op een weg tussen God en ons. Over het water heen. Dwars door ‘de grote, boze wereld’ heen. Dat God dus ook daar met ons zal zijn, beseften wij opeens. En toen we opstonden om terug te lopen, viel ons nog iets op. Waar we ook heen liepen, de lichtstraal op het water bleef bij ons. Net zoals God. “Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het Licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.”

 

Het was twee jaar geleden dat dit gebeurde. De zonnestralen waren maar een teken. Maar veel groter en veel mooier is God zelf! God, die belooft altijd bij ons te zijn, Hij verlicht ons leven. Het weekend na het kamp heb ik enorm veel troost gehad aan dit teken. De zon is zo vaak te zien, en elke keer als ze ergens naar binnen scheen, moest ik denken aan God. Later ook, als ik op school zat en een lichtstraal op het bord scheen. Het deed me elke keer weer glimlachen. Soms vergeet ik God, maar Hij mij niet.

Wij mogen er zeker van zijn: God zal ons niet verlaten! “Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.” Hij gaat 2015 met ons uit, en 2016 met ons in. Daarom hoeven wij niet bang te zijn. “Ik gebied je dus: wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen, want waar je ook gaat, de HEER, je God, staat je bij.” (Jozua 1:9)

“Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.” ( Jesaja 41:10)

“De God die heeft gezegd: ‘Uit de duisternis zal licht schijnen,’ heeft in ons hart het licht doen schijnen om ons te verlichten met de kennis van zijn luister, die afstraalt van het gezicht van Jezus Christus.”

Lieve groetjes,
Anne

Advertenties

2 gedachtes over “Een getuigenis…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s